Kinderen met Lilith in het tweede huis ervaren de mensen, dieren en dingen om hen heen als schitterende lichtgevende objecten. Ze leven in een wereld vol schitteringen, want materie geeft licht, straalt (Bastiaan van Wingerden).

donderdag 20 januari 2011

Eugene Gendlin “Focusing”


Focusing

Iedere situatie geeft een bepaald gevoel in je lichaam. Wanneer je dit gevoel kunt ervaren en benoemen verdwijnt het meestal. Dat is natuurlijk vooral prettig bij vervelende gevoelens. Het werkt bij acute situaties, maar ook bij zaken uit een ver verleden. Het actief benaderen van deze gevoelens in je lichaam is door Eugene Gendlin "Focusing" genoemd. Het is iets wat je heel goed zelf kunt doen.
Focusing richt zich op de lichamelijk sensaties, datgene dat je fysiek in je lijf voelt: een spierspanning hier, een knagend gevoel daar.

Een voorbeeld: stel dat het je maag is dat de meeste aandacht vraagt. Richt je aandacht dan op dat gevoel in je maag. Probeer te beschrijven wat je daar voelt: bijv.: een drukkend gevoel, alsof iemand met een vuist op mijn maag drukt. Er zit weinig verandering in. Het maakt me een beetje misselijk. Het psychologisch gevoel kan zijn: ik voel me in bedwang gehouden, of ik voel me klem gezet, of misschien: ik kan wel kotsen. Als de woordkeus goed is, je het psychologische gevoel juist hebt omschreven, verandert er wat in het lijfelijke gevoel in je maag.


Richt je aandacht op je lichaam, tast het af van kruin tot voetzolen en kijk of er een plek in je lijf is waar je aandacht blijft hangen. Concentreer je een minuut op het lichamelijke gevoel in die plek. Beschrijf voor jezelf hoe het lijfelijk voelt. Misschien trekt het, duwt het, beweegt het, is het constant, heeft het een uitstraling of is het duidelijk afgebakend. Bedenk eens als het een voorwerp zou zijn dat daar op die plek in je lichaam zit, wat voor voorwerp het dan zou kunnen zijn. Laat daarna een beschrijving van een psychologisch gevoel bij je boven komen, dat er misschien bij zou kunnen passen, in één of twee woorden, zoals angst, boosheid, ik voel me genomen, verzet e.d. en controleer of dit psychologische gevoel klopt met het lichamelijke gevoel. Dat kun je doen door aan die plek in je lijf waar je mee bezig was te vragen: Ben jij…(bijv.) boosheid? Als het klopt merk je een verandering in het lijfelijk gevoel op die plaats.


http://www.home.zonnet.nl/berhen/foc.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten